-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47665 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

كدام سوره نيمي از معني قرآن كريم را در بر گرفته است؟

از آن جا كه محور اصلي قرآن كريم، توحيد خداوند متعال و خبر از روز قيامت است و به عبارتي بحث از مبدأ و معاد است، بنابراين ميتوان معارف قرآن را به دو قسمت عمده تقسيم نمود، يعني دو بخش توحيد و معاد; زيرا معاد به اضافه ايمان به مبدأ عالم هستي، خط فاصل فرهنگ خداپرستان و ماديين محسوب ميشود علاوه بر اين كه ضامن اجراي تمام قوانين الهي و يكي از انگيزههاي مهمّ در تهذيب نفوس و احقاق حقوق و عمل به تكاليف الهي است.(ر.ك: پيام قرآن (تفسير موضوعي قرآن)، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 17، نشر مطبوعاتي هدف.)

از طرفي تمام آيات سوره مباركه زلزال (زلزلت) در مقام بيان روز قيامت و نشانههاي وقوع آن ميباشد مثلاً شروع آن روز را به همراه زمين لرزه شديد، معرفي ميكند كه به دنبال آن سخن از شهادت زمين، به تمام اعمال آدمي به بيان آمده كه در نتيجه آن مردم به دو گروه نيكوكار و بدكار تقسيم شده و هر كس نتيجة اعمال خويش را خواهد ديد.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 27، ص 218، دارالكتب الاسلامية.)

در فضيلت اين سوره مباركه، احاديثي از رسول اكرمرسيده كه اين سوره را معادل نيمي از قرآن كريم محسوب كردهاند; مثلاً حضرتش فرمودهاند: سوره اذا زلزلت الارض معادل نيمي از قرآن است و سوره قل هو اللّه احد يك سوم آن و سوره قل يا ايها الكافرون به ميزان يك چهارم قرآن كريم ميباشد. و در روايتي ديگر از پيامبر اكرمسوره زلزال نيمي از قرآن و سورة والعاديات نيز نيمي از قرآن كريم، بيان شده است.(الدرالمنثور في التفسير المأثور، جلال الدين سيوطي، ج 6، ص 644، دارالكتب العلمية / ر.ك: بحار الانوار، علامه مجلسي;، ج 92، ص 334، ح 4 و ح 3، مؤسسة الوفأ.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.